EnglishFrançaisDeutschEspanolItalianoRusskij

Odpowiedz wiceprezydenta Józefa Nity na nasze pismo dotyczące nawierzchni z jakiej powinna być wykonana droga rowerowa.

Prezydent Miasta Radomia

Radom 23.VIII.2004

W nawiązaniu do pisma z dnia 30 lipca 2004 roku, w którym Bractwo Rowerowe zaprezentowało swoje stanowisko w sprawie technologii budowy ścieżek rowerowych na terenie miasta Radomia uprzejmie informuję: Przedstawione przez Państwa spostrzeżenia zdobyte podczas licznych krajowych i zagranicznych wypraw rowerowych, będą wzięte pod uwagę na etapie opracowywania dokumentacji technicznej. Zapewniam jednocześnie, że służby miejskie odpowiedzialne za realizację tego przedsięwzięcia, uwzględniają w swoich działaniach potrzebę minimalizacji kosztów inwestycji, zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz komfortu jazdy dla rowerzystów.
Na podkreślenie zasługuje jednak fakt, że nie na wszystkich odcinkach planowanych do wykonania tras rowerowych, można położyć nawierzchnie asfaltową. Głównym powodem wyboru nawierzchni z niefrezowanej kostki brukowej jest potrzeba zabezpieczenia łatwego dostępu do infrastruktury podziemnej celem dokonywania bieżących napraw, bądź wymiany sieci podziemnych. Za takim rozwiązaniem przemawiają zarówno wyżej przytoczone względy techniczne jak i ekonomiczne podkreślane również w Państwa piśmie.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji przekazanymi w oparciu o ceny usług uzyskiwane na przetargach na roboty drogowe na terenie miasta średni koszt położenia 1m² nawierzchni z kostki brukowej na podsypce piaskowo-cementowej wynosi 57 zł, a nawierzchni bitumicznej na podbudowie z tłucznia 52 zł.
W przypadku konieczności rozebrania i ponownego ułożenia ceny te kształtują się średnio na poziomie: dla nawierzchni bitumicznej 49 zł/m², a dla nawierzchni z kostki betonowej 40 zł/m².
Na podkreślenie zasługuje również fakt, że ułożenie równego wąskiego pasa nawierzchni asfaltowej jest utrudnione ze względu na brak możliwości wykorzystania do tego celu tradycyjnych rozściełaczek do asfaltu.
Uzyskanie wymaganego efektu przy ręcznym wykonaniu prac wymaga natomiast znacznie wyższych nakładów czasowych, a co za tym idzie wzrost kosztów wykonania.
Wobec powyższego informuję, iż na terenach posiadających uzbrojenie podziemne lub przewidzianych do ułożenia takiego uzbrojenia, na ścieżkach rowerowych zastosowana zostanie nawierzchnia z kostki betonowej niefrezowanej, natomiast na pozostałych z masy asfaltowej.

Nasz komentarz:
Producent asfaltu, firma AS z ul. Kozienickiej podała następujące ceny wyasfaltowani 1 m², ceny z roku 2004:
wykonanie koryta 10cm - 3 zł/m²
podbudowa z kruszywa łamanego 8 cm - 10 zł/m²
nawierzchnia z asfaltobetonu 3 cm - 16 zł/m²
Razem: 29 zł/m²
Wynika z tego, że koszt położenia asfaltu przekazany przez MZDiK jest prawie dwukrotnie wyższy od ceny podanej nam przez producenta !!!
Ponadto jeśli potrzeba łatwego dostępu do podziemnej infrastruktury jest rzeczywiście taka istotna, to konsekwentnie należałoby zaprzestać stosowania mas bitumicznych na jezdniach. Również w przypadku potrzeby zerwania nawierzchni w celu dostania się do infrastruktury podziemnej, koszty przywrócenia jej do stanu używalności ponosi użytkownik infrastruktury - a nie miasto. Słuszne zaś wydaje się żądanie, by władze miasta zaczęły wyżej cenić interes mieszkańców, niż koszty właścicieli podziemnej infrastruktury.

Co o kostce sądzi Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalan Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad?

| bractwo | wyprawy bractwa | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | kontakt | powrót do strony głównej |