Français English Deutsch Italiano Espanol Russkij

Artykuły z tygodnika "7 dni"

"Przyczyna a skutek" 28.X.2005

Pan Lech Kaczyński, jeszcze jako prezydent Warszawy, powiedział, że nie widzi potrzeby budowania dróg rowerowych, bo na rowerach jeździ bardzo mało ludzi. Jako prezydent Rzeczypospolitej takimi sprawami nie będzie się zajmował. Nie jest to jednak pocieszeniem: biada państwu, którego głowa nie potrafi odróżnić skutku od przyczyny…

W latach 70. w Danii zauważono, że coraz mniej osób jeździ rowerami. Idąc tokiem rozumowania Prezydenta Elekta, Duńczycy powinni byli wówczas zaprzestać rozwijania infrastruktury rowerowej.

W Kopenhadze wykonuje się okresowo szczegółowe badania ruchu rowerowego i potrzeb w tym zakresie. Wyniki są dostępne w internecie. Oczywiście na badaniach się nie kończy. Rozwiązania sprzyjające użytkowaniu roweru uwzględniane są przy każdej przebudowie dróg. Przy przebudowie – bo od lat 70. w Kopenhadze nie buduje się nowych dróg dla samochodów. Bardziej opłaca się inwestować w transport rowerowy. W roku 2004 sieć dróg rowerowych w Kopenhadze miała 329 kilometrów. Liczy się tu tylko wydzielone drogi o twardej nawierzchni. Ponadto są jeszcze pasy ruchu dla rowerów w jezdniach. Ruch rowerowy jest uprzywilejowany podobnie jak komunikacja publiczna. Na skrzyżowaniach pierwszeństwo mają tramwaje, autobusy i rowery. Przestrzeń miejska jest przeznaczona dla ludzi, a nie – jak w Polsce – zajęta przez samochody.

Powyższe przyczyny pociągnęły za sobą odpowiedni skutek. W latach 1995-2004 ruch rowerowy wzrósł w Danii o kilkadziesiąt procent. Jednocześnie spadła znacznie liczba wypadków z udziałem rowerzystów. Wzrosło także uwzględniane w badaniach poczucie bezpieczeństwa na drodze. W roku 2004 w Kopenhadze 36% dojazdów do pracy odbywa się rowerem, podczas gdy samochodem osobowym – 27%. Większość użytkowników roweru korzysta z niego również przy deszczowej pogodzie, a także w zimie.

Mimo to urząd odpowiedzialny za ruch drogowy uważa, że możliwe i celowe jest jeszcze większe wykorzystanie roweru. I zamierza nadal inwestować w ten tani i zdrowy środek transportu. W roku 2005 w Kopenhadze powstać ma 300 nowych miejsc postojowych dla rowerów. Naprawione też mają zostać – wszystkie – odcinki dróg o nawierzchni w niezadowalającym stanie. Prowadzone są prace nad synchronizacją sygnalizacji świetlnej dla potrzeb rowerzystów…

W Danii także ministrowie i prezydenci miast jeżdżą do pracy rowerami. W ruchu mózg się dotlenia – co dobrze robi na myślenie…

Łukasz Zaborowski

wszystkie artykuły »

Stojaki na rowery



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie:


Sprawy techniczne, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 0 693 561 179




| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |