English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2011-01-14
List otwarty do prezydenta Andrzeja Kosztowniaka w odpowiedzi na pomysł likwidacji przejścia na ulicy Słowackiego.

Panie Prezydencie,

Według Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji zdarzenia, do których dochodziło na przejściu dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Nowogrodzkiej, miały miejsce z winy kierowców. Zatem co najmniej dziwnym wydaje się pomysł karania pieszych za brawurę kierowców. Likwidacja przejścia nie poprawi sytuacji pieszych, a wręcz ją pogorszy. Według Prawa o Ruchu Drogowym nadal będą mogli pokonywać jezdnię w tamtym miejscu:

Art. 13. 2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się
w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.

Nawet ustawienie barierek niewiele pomoże, ponieważ nie można ich zamontować na wjazdach bramowych. Przykład likwidacji przejścia, w efekcie którego miało wzrosnąć bezpieczeństwo pieszych, mamy na skrzyżowaniu ulic 25 Czerwca i Skłodowskiej. Przejścia nie ma, kolejne jest 'tylko' 130 metrów dalej, są barierki, a mimo to nadal dochodzi do potrąceń. Zmieniła się jedynie wina - z kierowcy na pieszego. Tylko czy o to chodziło?

Jako argument za likwidacją przejścia stawia się mityczne już blokowanie ruchu. Jednak na tym odcinku ulicy Słowackiego i tak występuje permanentny korek. Zatem budowa wzbudzanej sygnalizacji nie może pogorszyć płynności jazdy. Nawet gdyby tak miało się stać, to dlaczego możemy zlikwidować ruch pieszych, a nie możemy chwilowo spowolnić ruchu samochodów? W czym ważniejszy jest ruch pojazdów, żeby traktować go priorytetowo? Tego typu podejście było 'modne' w latach 70 na Zachodzie. Europa się z tego wycofuje - przejścia podziemne są likwidowane, a naziemne ponownie wymalowywane, tworzone są atrakcyjne skróty dla pieszych. Miasta stają się przyjazne dla ludzi. Mamy niepowtarzalną okazję skorzystać z efektu zapóźnienia i nie powielać bardzo drogich - jak się okazało w perspektywie czasu - eksperymentów urbanistycznych.

Niestety w naszym mieście likwidowane są kolejne przejścia, po deptaku jeżdżą samochody, na ulicy Kilińskiego auta zastawiają chodnik, plac Jagielloński stał się wielkim parkingiem,
a na ulicę Winczewskich nie mogą wjeżdżać autobusy linii 11, ponieważ jezdnię blokują parkujące samochody klientów targu.

Może już czas powiedzieć DOŚĆ?! W naszym mieście żyją nie tylko użytkownicy samochodów...

Sebastian Pawłowski
mgr inż. transportu
specjalność organizacja i technika transportu miejskiego



Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

NAWET WŚRÓD UŻYTKOWNIKÓW SAMOCHODU NIEWIELU UWAŻA, ŻE SAMOCHÓD POWINIEN POZOSTAĆ PRIORYTETOWYM ŚRODKIEM TRANSPORTU
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |