English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2014-04-18
Od 16 kwietnia poruszamy się po Śródmieściu według nowych zasad. Są one związane z wprowadzeniem strefy Tempo 30. Wszystko po to, by chronić pieszych i rowerzystów.

Od dzisiaj będziemy poruszać się po chodnikach i jezdniach w Śródmieściu według nowych zasad. Są one związane z wprowadzeniem strefy Tempo 30. Wszystko po to, by chronić pieszych i rowerzystów. Czy zmiany te spowodują zwiększenie bezpieczeństwa w centrum miasta? Co na to kierowcy?

Jakie zmiany wprowadzono? Skrzyżowania ulic: Kilińskiego i Staszica, Kilińskiego i Focha, Kilińskiego i Witolda, Witolda i Wąskiej, Struga i plac Jagielloński, plac Jagielloński i Witolda, plac Jagielloński i Focha, Kelles-Krauza i Focha oraz Kelles-Krauza i plac Jagielloński będą równorzędne (będzie na nich obowiązywać pierwszeństwo dla jadących z prawej strony).

Odcinek ulicy Focha od Kilińskiego do południowej jezdni placu Jagiellońskiego będzie jednokierunkowy (w kierunku ulicy Kelles-Krauza). Zmiana ta nie dotyczy tylko rowerzystów, dla których zostanie wyznaczony kontrapas do jazdy w przeciwnym kierunku. Parkowanie będzie dozwolone tylko po wschodniej stronie ulicy.

Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK twierdzi, że zmiany w ruchu drogowym w Śródmieściu są podyktowane oczekiwaniami mieszkańców. Trzy lata temu odbyły się konsultacje w sprawie wprowadzenia strefy Tempo 30. Radomianie wypowiadali się na temat możliwości wprowadzenia Tempo 30 w centrum miasta. Wiele ich opinii wzięto pod uwagę. Stąd te zmiany w ruchu.

- Propozycja wprowadzenia w centrum Radomia strefy uspokojonego ruchu spotkała się ze sporym zainteresowaniem. Część mieszkańców zasugerowała zwiększenie liczby fizycznych elementów, które spowalniają ruch samochodów - w tym wyniesionych przejść dla pieszych i wyniesionych skrzyżowań. Proponowano również wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, lokalnych przewężeń, ulic jednokierunkowych z dopuszczeniem ruchu rowerowego w obu kierunkach oraz ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych. Kilka wniosków dotyczyło rozszerzenia obecnej strefy zamieszkania o ulice: Focha (od placu Jagiellońskiego do ulicy Żeromskiego), Witolda, Wąską, Struga (wzdłuż Resursy Obywatelskiej), Piłsudskiego (od placu Konstytucji 3 Maja do Sienkiewicza), Mickiewicza (od Sienkiewicza do Żeromskiego) oraz Żeromskiego (od Niedziałkowskiego do 25 Czerwca) - czytamy w podsumowaniu konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia stref Tempo 30 i Tempo 70 na stronie mzdik.pl

Wprowadzenie strefy Tempo 30 w centrum miasta jest sposobem na stworzenie warunków maksymalnego bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Z policyjnych statystyk SEWiK wynika, że np. na ul. Kilińskiego w latach 2007-2013 doszło do 90 zdarzeń drogowych (czyli wypadków i kolizji łącznie), w tym 8 potrąceń pieszych, na ul. Focha w tych samych latach było 38 zdarzeń drogowych, w tym również 8 potrąceń pieszych, a na ul. Witolda doszło do 36 zdarzeń, w tym 1 potrącenie pieszego.

Jak twierdzi Sebastian Pawłowski, kanclerz Bractwa Rowerowego z Radomia, sama myśl o ewentualnym zagrożeniu, stwarza niebezpieczeństwo, a w centrum miasta powinniśmy czuć się w 100% bezpieczni.

- Zmiany, które wprowadzono w Śródmieściu są standardem stref Tempo 30 w centrach i w blokowiskach. Ograniczenie prędkości, wyniesione przejścia dla pieszych, ruch równorzędny czy kontrapas dla rowerzystów zwiększają bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Nasze Bractwo brało udział w konsultacjach MZDiK. Część naszych opinii wzięto pod uwagę. W Berlinie ok. 80% dróg jest objętych strefą Tempo 30. Powinniśmy dążyć do tych standardów - mówi Sebastian Pawłowski.

Spore zmiany nastąpiły na ul. Focha, gdzie po zachodniej stronie jezdni wyznaczono kontrapas dla rowerzystów, a po wschodniej miejsca parkingowe dla samochodów. Ruch odbywa się tylko w jednym kierunku w stronę ul. Kelles-Krauza. - Kontrapasy ułatwiają rowerzystom poruszanie się w centrum miasta. W takich miejscach nie buduje się ścieżek rowerowych. Sieć ścieżek tworzy się na obrzeżach - tłumaczy Pawłowski.

Początki zawsze są trudne. Z pewnością trzeba będzie zachować szczególną ostrożność, poruszając się po jezdniach w Śródmieściu. Trzeba będzie przezwyciężyć stare przyzwyczajenia, by np. nie pojechać ul. Focha pod prąd.

Źródło: radom24.pl



Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

ROWERY RATUJĄ ŻYCIE
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |