English Fran�ais Deutsch Espanol Italiano Russkij


ZAMIAST 1000 SŁÓW



ZŁOTE MYŚLI oraz OBIETNICE RADOMSKICH URZĘDNIKÓW

"Ścieżka nie musi być równa jak lotnisko, im więcej nierówności tym przejazd staje się bardziej atrakcyjny"
mgr inż. Marek Pokorski prezes Miejskiej Spółki Wodnej.
Źródło: Rozmowa w Urzędzie Miejskim na temat kostki na drodze rowerowej wzdłuż al. Chrobrego 9 IX 2004

DROGI ROWEROWE W RADOMIU






Aktualności

2013-02-08
Przedstawiamy odpowiedź PKP PLK na wspólne wystąpienie radomskich stowarzyszeń dotyczące remontu stacji Radom.

Niestety remont nie przewiduje większości naszych propozycji. Szczególnie bulwersuje sprawa nieprzychylenia się do wniosku montażu ruchomych schodów w kierunku osiedle Ustronie, braku połączenia pomiędzy peronem I, parkingiem przydworcowym a budynkiem PKS-u oraz braku zadaszenia peronu I. Niemniej nie poddajemy się, sprawą zainteresujemy władze miasta oraz posłów.

Dla ułatwienia odbioru tekstu nad poszczególnymi odpowiedziami PKP PLK S.A. zamieszczamy nasze postulaty.

W nawiązaniu do pisma z dnia 27 grudnia 2012 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedkłada informacje dotyczące poruszonych tematów w zakresie prac modernizacyjnych na stacji Radom LOT F.

1. Wnosimy o montaż schodów ruchomych po południowej stronie stacji Radom przy wyjściu z tunelu w kierunku osiedla Ustronie. W tym samym miejscu wnosimy o montaż windy dla osób niepełnosprawnych (windy powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie - strome schody - jest niezmiernie uciążliwe dla kilkudziesięciu tysięcy ludzi przemieszczających się codziennie tunelem dworca. Niefunkcjonalne schody były niejednokrotnie opisywane w lokalnej prasie, np. Echo Dnia, 12 V 2008 „Przeszkoda dla wózków” (zobacz >>>), Echo Dnia 14 II 2012 „Kolejowa droga przez mękę na dworcu PKP w Radomiu” (zobacz >>>)

Ad. 1 W ramach modernizacji przejścia podziemnego, od strony ulicy Domagalskiego w Radomiu przeprowadzony będzie remont schodów. Zostanie zamontowana winda dla osób niepełnosprawnych z możliwością wjazdu wózka inwalidzkiego. Nie przewiduje się montażu ruchomych schodów.

2. Wnosimy o montaż wind umożliwiających dostanie się osobom niepełnosprawnym na poszczególne perony z poziomu tunelu (windy powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie nie dość, że wydłuża drogę to w wielu przypadkach uniemożliwia dostanie się do pociągu - osoba niepełnosprawna może wjechać wózkiem jedynie drogą techniczną i tylko na peron 1. Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów; 

Ad. 2 W ramach modernizacji peronów nr 1, 2, 3 i przejścia podziemnego, zamontowane będą windy dla osób niepełnosprawnych.
Winda osobowa na peron nr 1 zlokalizowana będzie po lewej stronie przejścia idąc od strony dworca kolejowego, natomiast windy osobowe na perony nr 2 i nr 3 zlokalizowane po prawej stronie przejścia.
Schody na peron nr 1 zlokalizowane po prawej stronie przejścia, natomiast na perony nr 2 i nr 3 schody zlokalizowane po obu stanach przejścia. Schody posiadają dwa spoczniki.

3. Wnosimy o zmianę wysokości peronów z niskich na wysokie (76 cm, 86 cm lub 96 cm nad PGS). Z uwagi na budynek dworca kolejowego wnosimy o rozważenie pomysłu, aby peron 1 był wykonany wg pomysłu: część przy budynku wysokość peronu jak obecnie, część przy torze 7 peron wysoki;

Ad. 3 Wysokość projektowanego peronu nr 1 przydworcowego wynosi 0,55 m, natomiast wysokość projektowanych peronów nr 2 i nr 3 wynosi 0,76 m.

4. Z uwagi na znaczne zawężenie przekroju tunelu (ponad 30%) wnosimy o likwidację znajdujących się tam punktów usługowych. Tunel jest częścią pieszego ciągu komunikacyjnego łączącego największe osiedle w Radomiu z centrum miasta. W przypadku przyjazdu do stacji Radom pociągów o wysokiej frekwencji podróżnych w tunelu panuje ścisk, który zagraża ogólnemu bezpieczeństwu. Komunikację pieszą dodatkowo utrudniają reklamy (potykacze) rozstawiane, mimo braku pozwolenia, przez wynajmujących lokale; 

Ad. 4 Na czas remontu przejścia podziemnego, punkty usługowe będą zlikwidowane. Przejście podziemne na perony stanowi środek trwały Zakładu Linii Kolejowych w Skarżysku - Kamiennej.

5. Wnosimy o wykonanie zadaszenia peronów wg poniżej koncepcji:

  • peron 1 – zadaszenie na części długości peronu (od krańca wschodniego peronu do zachodniego wyjścia z tunel na peron włącznie)
  • peron 2 – zadaszenie na całej długości peronu
  • peron 3 – zadaszenie na całej długości peronu

Wnosimy o zaprojektowanie i wykonanie zadaszenie nawiązującego do architektury zabytkowego budynku dworca kolejowego. Z uwagi na liczbę podróżnych oraz estetykę nie do przyjęcia są wiaty, gdyż nie zapewniają ciągłego przykrycia peronu;

Ad. 5 Projektowana długość peronu nr 1 przydworcowego jednokrawędziowego wynosi 300,00 m. Szerokość peronu nr 1 jest zmienna i wynosi 5,00 m oraz 8,00 m. Na peronie nie przewiduje się zabudowy wiaty peronowej.
Projektowana długość peronów nr 2 i nr 3 wynosi po 400 m. Szerokość peronu nr 2 wynosi 9,20 m, natomiast szerokość peronu nr 3 wynosi 8,70 m. Długość ciągłych wiat peronowych wynosi po 300 m. Wiaty obejmują całą szerokość peronu.

6. W związku z przygotowaniem terenu pod planowany przystanek osobowy pn. Radom ulica Żeromskiego, wnosimy o takie zaprojektowanie układu torowego, aby mogły się tam zatrzymywać pociągi osobowe jadące zarówno z/w kierunku Warki jak i Dęblina. Linia dęblińska obsługuje największe ramię aglomeracji radomskiej - po Pionki, skąd dojazdy do Radomia mają szczególnie duże znaczenie; 

Ad. 6 Projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 w obecnej perspektywie realizacji nie przewiduje budowy przystanku osobowego,, ul Żeromskiego" w Radomiu. Układ torowy linii kolejowej nr 8 w lokalizacji planowanego przystanku został tak zaprojektowany, by w przyszłości istniała możliwość budowy peronu wyspowego.
Projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 nie przewiduje w tej lokalizacji z przyczyn technicznych połączenia z linią kolejową nr 26 (Radom - Dęblin). Układ geometryczny linii kolejowej nr 26 w lokalizacji planowanego przystanku osobowego „ul. Żeromskiego" uniemożliwia wykonanie połączenia z linią kolejową nr 8.

7. W związku z przebudową i modernizacją peronów wnosimy o dostosowanie ich długości do długości wszystkich składów dalekobieżnych;

Ad. 7 Długość peronów jest zgodna z założeniami i obowiązującymi przepisami.

8. Wnosimy o wybudowanie na peronach poczekalni peronowych wraz z zapleczem
komercyjnym (prasa, przekąski, automaty biletowe);

Ad. 8 Na peronach nr 2 i nr 3 stacji Radom nie przewiduje się budowy poczekalni peronowych.

9. Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu
przydworcowego a dalej do dworca autobusowego;

Ad. 9 Projekt modernizacji linii kolejowej nr 8, nie przewiduje budowy dojścia do parkingu przydworcowego i dworca autobusowego na przedłużeniu peronu nr 1. Dojście do obiektów z terenu peronów stacji Radom zapewnione jest drogą bezpieczną ogólnodostępną.

10. Prosimy o dostosowanie przestrzeni stacji do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących: oznaczenia poziome, oznaczenia krawędzi peronów, listwy prowadzące, grzybki ostrzegawcze, pinezki ostrzegawcze oraz powierzchnie ostrzegawcze; 

Ad. 10 Przewiduje się dostosowanie peronów do potrzeb osób niewidomych i słabo widzących.

11. Wnosimy o montaż nowoczesnych nośników dynamicznej informacji pasażerskiej w tunelu przy wejściach na perony oraz na peronach. Z uwagi na fakt, że z jednej krawędzi peronowej odjeżdżają w zbliżonym czasie dwa pociągi w przeciwnych kierunkach, postuluje się wyposażenie każdego z peronów w cztery pary elektronicznych tablic informacyjnych. Obecnie są to tylko dwie pary tablic, co powoduje zamieszanie informacyjne w sytuacjach wyżej opisanych.

Ad. 11 Projekt budowlany przewiduje zabudowę na terenie peronów i przejścia podziemnego dynamicznej informacji pasażerskiej w ilości zgodnej z potrzebami.

Jednocześnie informujemy, że opracowany jest projekt budowlany modernizacji linii kolejowej nr 8 w obrębie stacji Radom dla wszystkich branż. Projekt budowlany jest opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami, a także z wcześniejszymi uzgodnieniami różnych instytucji. Projekt uzyskał pozytywną opinię oraz posiada niezbędne uzgodnienia. Ogłoszony jest przetarg ograniczony na wybór wykonawcy robót.

Radom. Wyjście z tunelu dwrocowego w kierunku osiedla Ustronie. Schody ruchome potrzebne od zaraz





Książka 'Radom-Jerozolima. Pielgrzymka Bractwa Rowerowego' - już w sprzedaży >>>

Stojaki rowerowe



Znasz miejsce, gdzie warto postawić taki stojak?
Napisz do nas, pomożemy Ci przekonać dyrektora szkoły, banku czy właściciela kawiarni do zainwestowania w takie urządzenie.



Pomoc techniczna, cennik oraz zamówienia:
PPUH CHEMOREMONT sp. z o.o.
ul. Tokarska 3
26-600 Radom
tel. 606 393 718


CZY WIESZ ŻE ...

KOPENHAGA - MIASTO ROWERZYSTÓW
czytaj więcej »





| bractwo | pisma | wyprawy bractwa | forum | turystyka | przyjazne miejsca | szprychy i linki | stojaki na rowery | kontakt |
| powrót do strony głównej | dodaj do ulubionych |